در مورد ویتامین آ بیشتر بدانیم!!!

ویتامین آ  / در مورد ویتامین آ بیشتر بدانیم!!!

در اینجا در مورد جوان ماندن برای شما توصیه های طلائی ارائه داده بودیم. هم چنین در روند جوان ماندن مهمترین نکته که میزان ویتامین a در بدن است را توضیح داده بودیم. در این قسمت در مورد اینکه ویتامین a چیست و در کدام مواد غذایی و سبزیجات یافت می شود به طور مفصل بحث خواهیم نمود.

در مورد ویتامین آ بیشتر بدانیم!!!

ویتامین آ چیست؟

ویتامین ها از جمله مواد مورد نیاز بدن هستند که توسط خود بدن تولید نشده و توسط مواد غذایی که خورده می شود به بدن وارد می شود. در مواردی که کمبود این ویتامین ها در بدن مشاهده شود پزشک متخصص شما بنا بر نیاز بدن شما ویتامین را به طریق داروها برای شما تجویز می نماید. اما در هر صورت برای جلوگیری از هرگونه کمبود این مواد در بدن بهتر است که پیشگیری نموده و به تغذیه خود توجه نماییم و این ویتامین ها را از مواد غذایی و سبزیجات اطرافمان تهیه نماییم. زیرا که ویتامین آ در پیشگیری از بیماری ها بسیار مفید بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. ویتامین آ در طبیعت به 2 شکل یافت می شود. در نوع اول ویتامین آ که در مواد غذایی حیوانی یافت می شود. در نوع دوم از روش های گوناگون که از گیاهان دارای پیگمنت به ویتامین آ تبدیل می شود. مثال بارز در این مورد هویج است.

ویتامین آ در محافظت از اندام های بدن، استخوان ، دندان و حفاظت و سلامتی پوست نقش بسیار مهمی دارد. در عین حال در سلامتی بینایی و چشم نیز بسیار موثر است.

فوائد ویتامین آ :

در تقویت بینایی بسیار مفید است . ویتامین آ به دلیل اینکه در بدن به پروتئین تبدیل می شود در تقویت استخوان های بدن نقش به سزایی دارد. در تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار موثر است لذا بدن را در مقابل بیماری ها و عفونت ها مصون می کند. در افزایش و تقویت قدرت باروری بسیار مهم است. در سلامتی دندان ها و لثه ها بسیار مفید است. در عملکرد ویتامین دی تاثیر دارد. در سلامتی پوست و مو مهم است.  در درخشش پوست و نرمی آن تاثیر زیادی دارد. در تقویت معده و کبد بسیار مفید است.

 

در مورد ویتامین آ بیشتر بدانیم!!!

 

 مصرف ویتامین آ در چه میزانی لازم است؟

 

طبق تحقیقاتی که سازمان تغذیه جهانی ارائه داده است میزان مصرف روزانه ویتامین آ باید به شکل زیر باشد.

نوزادان زیر 6 ماه : 400 mcg

کودکان 7-12 ماه :500 mcg

کودکان 1-3 سال : 300 mcg

کودکان 4-8 سال:400 mcg

کودکان 9-13 سال: 600 mcg

14-18 سال : 900 mcg برای مردان ، 700 mcg برای زنان

19-50 سال : 900 mcg برای مردان ، 700 mcg برای زنان

حاملگی : 770 mcg

در زمان شیر دهی : 1300 mcg

 

نشانه های کمبود ویتامین آ در بدن :

از انجایی که ویتامین آ در تقویت بینایی نقش مهمی دارد در صورت کمبود آن ضعف بینایی رخ داده و در مواردی کبودی زیر چشم نیز از نشانه های کمبود ویتامین a می باشد. در صورت کمبود آن ضعف سیستم ایمنی مشاهده شده و لذا امکان بیمار شدن افزایش می یابد . ویتامین آ در بدن در کبد ذخیره می شود و در صورتی که بدن رتینول و کاروتن دریافت نکند از ذخیره ویتامینی که در کبد دارد استفاده می کند که در این صورت کاهش ویتامین a به سرعت دیده نمی شود. کاهش این ویتامین در سلامتی دندان و لثه و استخوان ها تاثیر منفی می گذارد.

در صورت زیاد روی در مصرف ویتامین آ در بدن چه اتفاقی می افتد؟

ویتامین a یز همانند دیگر مواد معدنی مفید بدن باید در مقدار مناسب و نیاز به بدن وارد شود و گرنه سبب بروز مشکلاتی در بدن می شود. در صورت ازدید مصرف ویتامین a سردردهای مزمن ، پوسته شدن لب ها ، ریزش موی سر ، حالت تهوع و کم اشتهایی سبب می شود.  از طرفی زنان باردار باید تحت نظر پزشک مصرف نمایند زیرا سبب وضع حمل های پرخطر می گردد. نکته بسیار مهم این است که ویتامین a نباید همراه داروهای ضد جوش مصرف شود.

ویتامین آ در چه موادی یافت می شود؟

همانطور که در بالا گفته شد ویتامین a در مواد گیاهی و جانوری یافت می شود . رتینول که از آن به نام ویتامین a یاد می شود در مواد غذایی حیوانی موجود است و کارتنوئید هم در مواد غذایی گیاهی یافت می شود . این مواد در صورت ورود به بدن به ویتامین a تبدیل می شود.

ویتامین آ موجود در مواد غذایی گیاهی :

سیب زمینی شیرین ، هویج ، شلغم ، اسفناج ، کدو ، عدس ، خربزه، بابونه، فلفل قرمز ، گوجه فرنگی ، گریپ فروت ، تره فرنگی ، بروکلی ، هندوانه ، زردآلو و جعفری

در مورد ویتامین آ بیشتر بدانیم!!!

ویتامین آ موجود در مواد غذایی حیوانی :

شیر بز، شیر گاو ، مرغ، تخم مرغ ، پنیر ، ماست ، ماهی تن و …

 

تیم یوزال مگ

 

 

به اشتراک بگذارید:

6 comments

  • Hello, guest