ویتامین ب 12 در چه موادی یافت می شود؟

ویتامین ب 12 در چه موادی یافت می شود؟

همان طور که می دانیم ویتامین ها از جمله موادی هستند که برای بدن ضروری بوده و در صورت کمبود آن بدن دچار مشکلات جدی می شود. ویتامین ها دسته بزرگی را شامل می شوند در مورد ویتامین دی در اینجا و ویتامین آ نیز در اینجا برای شما توضیحات مفصلی را ارائه داده ایم . در این مقاله سعی کردیم به دسته بزرگ ویتامین های ب وارد شویم و در آینده به طور کامل در مورد دیگر ویتامین های دسته ب اشاره خواهیم کرد. وظیفه اصلی ویتامین ب 12 تولید گلبول های قرمز خون و حفاظت سیستم عصبی مرکزی است . از این رو وظیفه بسیار مهمی را در بدن دارد. از جمله ویتامین هایی است که در آب حل می شود پس نیاز به دریافت مقادیر زیادی از این ویتامین نیست زیرا که بدن انسان در صورت تشخیص این که این ویتامین به مقدار زیادی در بدن موجود است ، آن را از بدن دفع می کند پس به این نکته توجه داشته باشیم و سعی کنیم حتما چکاب های کامل را هر 6 ماه یک بار به طور مرتب انجام دهیم. دریافت ویتامین ب 12 به صورت مداوم باید انجام بپذیرد این ویتامین در منابع گیاهی و جانوری موجود است اما بدن ویتامین های موجود در منابع جانوری را بهتر جذب می کند. از مهم ترین علایم کمبود ویتامین ب 12 می توان به سرگیجه ، خواب رفتن دست و پاها و ضعف اشاره کرد.

 

ویتامین ب در کدام مواد غذایی یافت می شود؟

منبع اصلی ویتامین ب در منابع حیوانی می باشد اما امروزه ویتامین ب به منابع گیاهی هم افزوده می شود در هنگام خرید به قسمت ترکیبات در روی جلد مواد غذایی می توانید نگاه کنید.

در زیر به مواد غذایی اشاره خواهد شد که از نظر ویتامین ب غنی هستند اما در بعضی موارد دارای مقادیر زیادی کالری و هم چنین کلسترول بوده پس قبل از مصرف آنها حتما با پزشک خود مشورت نموده و از دیگر ویتامین ها و عناصر موجود در بدن خود اطلاعات کافی را داشته باشید.

محصولات دریایی :

تخم ماهی از جمله مواردی است که دارای مقادیر زیادی از ویتامین ب است . در واقع می توان گفت 50 گرم تخم ماهی می تواند به میزان 5 برابر از نیاز روزانه بدن انسان به ویتامین ب را تامین نماید. ماهی ها خود نیز علاوه بر این دارای مقادیر زیادی فسفر بوده و برای بدن بسیار مفید است پس بهتر است در برنامه روزانه غذایی خود حتما از محصولات دریایی استفاده کنید.

ویتامین ب 12 در چه موادی یافت می شود؟

گوشت قرمز :

جگر گوسفند ، جگر گاو ، جگر گوساله ، جگر بوقلمون ،جگر اردک و جگر غاز به ترتیب از منابع گوشتی که دارای مقدار زیادی ویتامین ب است. علاوه بر اینها گوشت گاو و گوساله نیز دارای ویتامین ب و هم چنین پروتئین ، زینک و آهن می باشد. به طور مناسب 100 گرم گوشت گوسفند بیش از نیمی از نیاز روزانه شما را به ویتامین ب 12 تامین می کند.

ویتامین ب 12 در چه موادی یافت می شود؟

تخم مرغ و پنیر :

اگر چه پنیر دارای مقدار زیادی کلسترول است اما در کنار اینها دارای ویتامین ب 2 ( ریبوفلاوین )، پروتئین و کلسیم است. مقدار ویتامین ب 12 موجود در پنیر نسبت به نوع پنیر متفاوت است.

ویتامین ب 12 در چه موادی یافت می شود؟

مجله مواد غذایی یوزال مگ

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest