گام به گام استارت کسب و کار در ترکیه

چگونه در ترکیه کسب و کار خود را شکل دهیم؟

به گزارش مجله مواد غذایی یوزال مگ با مدیر عامل شرکت ام تی رویال ترکیه:

با توجه به اینکه شروع یک کسب و کار آنهم در یک کشور دیگر نیازمند اطلاعات کافی میباشد . ما در این مطلب سعی نموده ایم تا آنجا که امکان دارد مرحله به مرحله توضیحات لازم را عرض نماییم.

1-انتخاب نوع فغالیت و ایجاد کسب و کار در ترکیه:

برای شروع کسب و کار درقبل از هر موردی باید نوع فعالیتی را که مد نظر داریم انتخاب نموده و نسبت به آن اقدامات لازم را انجام دهیم . اگر در نظر داریم فعالیت خود را نسبت به تخصص و تجربه ای که داریم ،ایجاد نماییم باید نسبت به آن تحقیق نموده و امکانات آن را ایجاد کنیم ،و اگر در نظر داریم نسبت به جریان بازار اقدام به انتخاب فعالیت کنیم ،که قطعا آن هم مستلزم تحقیقات در مورد فعالیت سود آور در ترکیه میباشد . که البته این فعالیت نسبت به شهرهای ترکیه میتواند متفاوت باشد . برای مثال فعالیت توریستی در شهرهای استانبول و آنتالیا بسیار سود آورتر از فعالیت در شهر کنیا در ترکیه میباشد .

2-ثبت شرکت و کسب مجوز های فعالیت :

باید در نظر داشت که هرگونه فعالیت در کشور ترکیه باید در قالب شرکت انجام پذیرد ،که البته اینکار منافع زیادی برای صاحبین شرکت خواهد داشت.شرایط ثبت شرکت مفصلا در اینجا توضیح داده شده است. با ثبت شرکت در ترکیه و انتخاب دایره فعالیت گاها بعضی از موارد مستلزم دریافت مجوز های جداگانه میباشد . که میتوانید از این قسمت با شرکت ام تی رویال در ارتباط بوده و کسب اطلاع نمایید .

3-تامین اعتبار پروژه:

ما نسبت به انتخاب نوع فعالیتی که مد نظر داریم باید تامین اعتبار نماییم. برای مثال ما در نظر داریم که یک رستوران راه اندازی نماییم.هزینه های این فعالیت را محاسبه نماییم.اجاره و یا خرید مکان رستوران،تجهیز رستوران،دکوراسیون رستوران،سرمایه اولیه، و سایر موارد را محاسبه نموده و سپس اقدام نماییم که در وسط کار با کمبود سرمایه مواجه نگردیم. که باعث شود پروژه ما نیمه کاره بماند و هزینه های سربار باعث ضرر دهی پروژه شود.

4-تبلیغات:

تبلیغات اصلی اجتناب ناپذیر در شروع هر کسب و کاری در ترکیه میباشد . اما چگونه تبلیغ کنیم،کدام بازار هدف ماست،و سایر مسائل که بسیار مهم میباشد .اما تبلیغات در ترکیه با توجه به تنوع بسیار بالا میتوان به چند قسمت تقسیم نمود.

_تبلیغات در شبکه های اجتماعی

_تبلیغات تابلوهای شهری

_تبلیغات تلویزیون و رادیویی

_تبلیغات از طریق سایت های هدف

_و بسیاری موارد دیگر

کسب و کار در ترکیه

5-بازاریابی:

در مبحث بازاریابی در شروع باید بدانیم کالا و خدمات ما مختص داخل کشور ترکیه میباشد و یا خیر میتوان این خدمات و کالا را در خارج از ترکیه نیز به فروش رساند . برای مثال اگر فعالیت ما در حوزه رستوران داری میباشد که خوب معلوم است بیش از 90 درصد هدف بازاریابی ما داخلی خواهد بود . ولی اگر خدمات ما مانند تولید و توریسم میتواند بازاریابی خارجی را نیز هدف قرار دهد . در آنصورت میتوانیم به سادگی با تبلیغات هدفمند و مرتبط هر دو طیف داخلی و خارجی از مشتریان را هدف قرار دهیم.

6-افتتاح حساب شرکتی:

در ترکیه مانند هر نقطه از جهان افتتاح حساب به دو شکل شخصی و شرکتی میباشد . با توجه به اینکه مطلب ما مرتبط با بحث کسب و کار در ترکیه میباشد ما شرایط افتتاح حساب شرکتی را توضیح میدهیم .افتتاح حساب شرکتی بدین شکل میباشد که ما بعد از ثبت شرکت در ترکیه نسبت به افتتاح حساب فقط در دو بانک ایش بانک و زراعت بانک میتوانیم اقدام نماییم. چون سایر بانک ها با توجه به تحریم ایران برای ما افتتاح حساب نمیکنند .و ما میتوانیم با افتتاح حساب در این دو بانک جریان مالی شرکت را ایجاد نموده و نقل و انتقال مالی را انجام دهیم. باید در نظر داشت اخذ دسته چک و کردی کارت مشموا اعتبار سنجی شرکت شما از طریق بانک میباشد .

7-فروش داخلی و یا خارجی:

ما برای فروش محصولات خود به صورت داخلی و یا خارجی باید مد نظر داشته باشیم که در حال حاضر صادرات محصول از ترکیه به سایر کشورها برای ایرانیان با واحد پولی دلار امکان ناپذیر میباشد و شرکت های ایرانی در ترکیه بر مبنای واحد پولی یورو و لیر میتوانند صادرات نمایند.

8-استخدام نیروی کار:

استخدام برای شرکت های خارجی دقیقا همانند شرکت های ترک میباشد و شما برای استخدام طبق قانون اداره کار باید حقوق و حق بیمه و …. را در حق نیروی کار خود واریز نمایید. مگر آنکه شما نیروی کار خارجی در شرکت استخدام کنید . که این موضوع شامل شرایط خاصی میباشد .شما باید به ازای هر یک خارجی 5 نفر ترکیه ای استخدام کنید.البته برای توضیحات بیشتر میتوانید از این قسمت با ما در تماس باشید .

9-اخذ نمایندگی و یا اعطای نمایندگی:

با ثبت شرکت در ترکیه شما نیز میتوانید مانند هر شرکتی در ترکیه اقدام به اخذ و یا اعطای نمایندگی در داخل و یا خارج از ترکیه نمایید .البته نکته مهم این موضوع امکان اعطای نمایندگی و اخذ نمایندگی در اساسنامه شرکت شما مندرج باشد.

10-خرید و یا اجاره محل کسب :

برای خرید و یا اجاره محل کسب و کار شما به چند نکته اساسی باید توجه نمایید.

_محل کسب و کار دارای مجوز خدماتی و یا تجاری و یا هوم افیس باشد .

_برای بعضی از شغل ها مکان باید مجوزهای مربوطه را اخذ نماید برای مثال برای افتتاح شعبه مک دونالد باید رعایت حریم شود.

و سایر موارد که میتوانید از قسمت تماس با ما کسب اطلاع نمایید.

مجله مواد غذایی یوزال مگ

با تشکر از آقای مجید معینی علیشاه مدیر عامل شرکت ام تی رویال ترکیه که ما را در امر کسب و کار در ترکیه مطلع نمودند.

شرایط مهاجرت به ترکیه

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest