باورهای نادرست درباره آنفلوانزا

آنفلوانزای فصلی می‌تواند علائم خفیف تا شدیدی داشته باشد. برخی افراد در طول یک هفته بهبود پیدا می‌کنند، اما افراد سالمند ممکن است در معرض عوارض وخیم و مرگبار آن قرار گیرند. خطر عوارض آنفلوانزا با ضعیف شدن طبیعی دستگاه ایمنی ناشی از بالا رفتن سن، افزایش می‌یابد. هنگامی که دستگاه ایمنی قوی نباشد، مقابله با ویروس‌ها برای بدن مشکل‌تر می‌شود. همین موضوع می‌تواند زمینه ساز شکل گیری باورهای نادرستی در خصوص این بیماری شود که در ادامه به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

۱- واکسن آنفلوانزا ممکن است آنفلوانزا ایجاد کند: واکسن آنفلوانزا از ویروس غیرفعال شده تهیه شده است، بنابراین نمیتواند باعث انتقال عفونت شود. اگر فردی پس از واکسیناسیون آنفلوانزا دچار آنفلوانزا شود، ربطی به واکسن ندارد. یک تا دو هفته طول میکشد تا واکسن باعث ایمنی شما در برابر آنفلوانزا شود اما افراد به اشتباه فکر میکنند چون پس از واکسن زدن بیمار شدهاند، بیماریشان مربوط به واکسن است.

2 .افراد سالم نیازی به واکسن آنفلوانزا ندارند: گرچه واکسن آنفلوانزا بهخصوص برای افراد دچار بیماری مزمن اهمیت دارد، اما هر کسی حتی افراد سالم از تزریق واکسن نفع میبرند. همه افراد پس از 6 ماهگی از جمله خانمهای باردار میتوانند واکسن آنفلوانزا تزریق کنند.

3 .آنفلوانزا یک سرماخوردگی شدید است: آنفلوانزا ممکن است علائم مشابهی با سرماخوردگی داشته باشد، از جمله گلودرد، آبریزش بینی، عطسه، گرفتگی صدا و سرفه اما آنفلوانزا بیماری وخیم‌تری ناشی از ویروس‌هایی جداگانه است که ممکن است به ایجاد عوارض و بستری شدن فرد بینجامد.

4 .هنگامی که حالتان خوب شود، دیگر ویروس را پخش نمی‌کنید: در واقع ۲۰ تا ۳۰ درصد از افرادی که حامل ویروس آنفلوانزا هستند، علامتی ندارند.

5 .اگر بدون لباس کافی یا با موهای تر وارد هوای سرد شوید یا در معرض باد سرد قرار گیرید، آنفلوانزا میگیرید: تنها راه آنفلوانزا قرار گرفتن در معرض ویروس آنفلوانزاست. فصل آنفلوانزا مصادف با فصول سرد سال است. بنابراین مردم آنفلوانزا را با هوای سرد و توفانی مرتبط میکنند اما چنین رابطهای وجود ندارد.

6 .سوپ مرغ باعث بهبود سریعتر آنفلوانزا میشود: مایعات داغ میتوانند گلودرد را تسکین دهند و مایعات کافی برای بدن فراهم کنند اما سوپ مرغ کیفیت خاص دیگری که به مقابله با آنفلوانزا کمک کند، ندارد.

7 .اگر بیش از یکی- دو روز تب بالا داشته باشید، نیاز به آنتیبیوتیک دارید: آنتیبیوتیک‌ها بر ضدباکتری‌ها به خوبی عمل میکنند، اما بر عفونتهای ویروسی مانند آنفلوانزا تاثیری ندارند. البته برخی افراد دارای آنفلوانزا ممکن است به عنوان عارضه این بیماری دچار عفونت باکتریایی شوند. بنابراین اگر علائم شما ادامه داشت یا بدتر شد، بهتر است برای معاینه نزد پزشک بروید.

8 .الزم نیست هر سال واکسن آنفلوانزا تزریق کرد: ویروس آنفلوانزا هر سال به علت جهشهای ژنتیکی تغییر میکند. بنابراین الزم است هر سال واکسن تزریق کرد تا اطمینان حاصل شود که ضد انواعی از ویروس که با احتمال بیشتری شایع میشوند، ایمن شدهاید.

9 .واکسیناسیون برای محافظت از آنفلوانزا کافی است: واکسیناسیون محافظت صددرصد در برابر آنفلوانزا ایجاد نمیکند. علاوه بر واکسیناسیون باید از تماس با افراد دچار آنفلوانزا خودداری کنید و دستهایتان را به طور مکرر بشویید.

10 .هنگام تب خوراکی نخورید: اگر به علت آنفلوانزا یا سرماخوردگی تب کرده‌اید، نیاز به مصرف مایعات بیشتری دارید. دلیلی وجود ندارد که میزان خوردنتان را افزایش یا کاهش دهید. گرچه ممکن است اشتها نداشته باشید، غذا نخوردن هنگام تب کمکی به بهتر شدن شما نخواهد کرد.

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest