چگونه به ترکیه مهاجرت کنم؟

به گزارش مجله مواد غذایی یوزال مگ از مهاجرت به ترکیه

شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که مهاجرت به ترکیه کار اسانی میباشد و نیاز به اطلاعات آنچنانی ندارد . و یا اینکه من خودم چند بار با تور به ترکیه رفته ام و راه و چاره را میدانم . اما به نظر ما قبل از هر اقدامی داشتن اطلاعات میتواند ما را از اشتباهات و مسیرهای پر هزینه برحذر دارد.

یوزال مگ

1-بحث اقامت ترکیه

2-شرایط اجازه کار در ترکیه

3-محل اقامت

4-بحث ثبت نام فرزندان برای تحصیل

5- زبان ترکی استانبولی

6-بیمه

7-هزینه های زندگی در ترکیه

8-شهر مورد نظر

و سوالات فراوانی که باید در هر شرایط برای آنها جواب منطقی داشته باشیم که در غیر اینصورت متحمل ضررهای زیادی خواهیم شد .

اقامت ترکیه:

  1. اقامت به منظور تحقیقات علمی
  2. راه اندازی کسب و کار و برقراری ارتباطات تجاری (اقامت ترکیه از طریق سرمایه گذاری)
  3. اقامت توریستی یا اقامت ترکیه با اجاره خانه (به منظور مقاصد گردشگری)
  4. حضور در برنامه ها و کارگاه های آموزشی شرکت های محلی ترکیه
  5. اقامت تحصیلی یا شرکت در برنامه های بین المللی که مراکز آموزشی ترکیه برگزار می کنند
  6. اخذ اقامت به منظور استفاده از برنامه های درمانی (بشر دوستانه)
  7. اقامت از طریق یادگیری زبان ترکی
  8. شرکت در برنامه های آموزشی، تحقیق، کارآموزی یا دوره های تخصصی از طریق سازمان‌های عمومی
  9. اجازه اقامت برای قربانیان قاچاق انسان
  10. اقامت ترکیه با خرید خانه (مالکیت اموال غیرمنقول)
  11. اقامت ترکیه از طریق ازدواج

اجازه کار در ترکیه:

مراحل اخذ اجازه کار در ترکیه:

  1. ارسال آنلاین درخواست از سوی کارمند و کارفرما به وزارت کار و امور اجتماعی ترکیه و ارائه مدارک لازم (مدارک ارائه شده توسط کارمند و کارفرما متفاوت است).
  2. بعد از گذشت ۶ روز از ارسال درخواست آنلاین، تمام مدارک باید به وزارت کار و امور اجتماعی تحویل داده شود.
  3. مدارک و درخواست اجازه کار توسط وزارت کار و امنیت اجتماعی ترکیه (تحت قانون ۴۸۱۷ مجوز کار خارجیان) بررسی خواهد شد.
  4. نتیجه درخواست به دو صورت آنلاین و فرم نوشته شده به اطلاع شما خواهد رسید.
  5. فرد خارجی موظف خواهد بود ظرف ۳۰ روز پس از تاریخ دریافت مجوز کار، جهت اجازه اقامت به منظور اهداف کاری (اقامت کاری) درخواست ارسال کند.

مدارک مورد نیاز برای اخذ اقامت کاری کدامند؟

برای دریافت اقامت کاری ترکیه، ارئه مدارک زیر الزامی است:

مدارکی که کارفرما ارسال کند:

  1. فرم درخواست اجازه کار به وزارت کار و امور اجتماعی (اسکن شده و ارسال آنلاین در زمان ارائه درخواست).
  2. صورتحساب و صورت سود و زیان سال گذشته که به تایید مقامات مالیاتی رسیده باشد (اسکن شده و ارسال آنلاین در زمان ارائه درخواست).

مدارکی که متقاضیان کار با تخصص های خاص باید ارائه کنند:

  1. معدل آخرین مدرک تحصیلی برای متقاضیانی که تحصیلات عالیه خود را خارج از ترکیه انجام داده اند.
  2. در صورت لزوم یک نسخه از مدرک فارغ التحصیلی برای وزارت خانه ترجمه و صحت مدارک تحصیلی یا مدرک فارغ التحصیلی تایید شود.
  3. ارائه نسخه‌های قرارداد کاری برای شرکت‌های گردشگری، به زبان ترکی و زبان متقاضی به همراه یک توصیه نامه به زبان ترکی.
  4. دریافت گواهینامه مهارت برای خارجیانی که می‌خواهند در بخش خدمات آموزشی، تحت مجوز وزارت آموزش و پرورش ترکیه مشغول به کار شوند از همان وزارتخانه مربوطه.

تمامی مدارکی که در بالا به آنها اشاره شد، باید توسط متقاضیان اسکن و در زمان ثبت درخواست به صورت آنلاین ارسال شوند.

با ارائه مدارک فوق می توان از وزارت کار و امنیت اجتماعی اجازه کار دریافت و سپس برای دریافت اقامت ترکیه اقدام نمود.

محل اقامت در ترکیه:

با توجه به انتخاب شهر مورد نظر برای مهاجرت به ترکیه ،اولویت اول بعد از استخدام یا شروع کسب و کار اقدام به اجاره و یا خرید محل اقامت کردن عاقلانه ترین روش میباشد برای مثال در شهر استانبول با توجه به وسعت زیاد و ترافیک های سنگین نزدیکی محل اقامت به محل کار باعث میشود که در صرف هزینه و زمان صرفه جویی بالایی انجام پذیرد.

تحصیل در ترکیه یوزال مگ

ثبت نام فرزندان برای تحصیل در ترکیه:

وضعیت تحصیلی فرزندان در پروسه مهاجرت به ترکیه

یکی از سوالات بسیار مهم و دغدغه های اصلی برای پدران ومادران وضعیت تحصیل در مقاطع دبستانی ، راهنمایی ودبیرستاانی است سوال اساسی اینجاست مدرسه ترکی،ایرانی یا مدارس انگلیسی زبان بین المللی ؟

در حقیقت جواب این سوال بستگی به آینده اقامتی شما دارد قبل از اینکه در مورد ثبت نام فرزندان پاسخ دهیم این سوال را از خود بپرسید آیا ترکیه را بعنوان مقصد نهایی برای زندگی انتخاب کرده اید یا ترکیه مقصدی موقت برای مهاجرت به اروپا یا امریکاست، اگر ترکیه را بعنوان مقصد نهایی انتخاب کرده اید در اینصورت با توجه به سن فرزندتان راه حل پیشنهادی به این صورت می تواند باشد

برای بچه های ۷ تا ۱۶ ساله : ابتدا گرفتن معلم خصوص برای چند ماه (معلم فارسی زبان برای زبان ترکی استانبولی) است تا به حد قابل قبولی برای شروع در مدرسه به زبان ترکی استانبولی برسد مسلما سال اول سال بسیار سختی برای فرزند شما خواهد بود کارتون های ترکی زبان ، بازی با بچه های هم سن و ترک، سرگرمی هیی که به نحوی با زبان ترکی سروکار دارد از مواردی است که حتما باید مدنظر قرار دهید پس از رسیدن فرزندتان به حد قابل قبول می توانید وی را در مدارس دولتی ترکی ثبت نام کنید دقت کنید حتی اگر انگلیسی برای شما بسیار مهم باشد به هیچ وجه همزمان با یادگیری زبان ترکی فرزندتان را مجبور به یادگیری زبان سوم نکنید واین زبان را حداقل ۲ سال به تعویق بیندازید

در صورتیکه هدف شما اقامت دایمی در ترکیه نیست راه حل پیشنهادی مدارس دوزبانه انگلیسی ترکی یا مدرس فارسی زبان استانبول است تا بتوانید در کنار زبان فارسی یا ترکی زبان انکلیسی را بعنوان زبان اصلی داشت باشید مدارس بین المللی در سطح بالا حتی با معلم های بومی امریکایی در ترکیه وجود دارند قیمت این مدارس با توج به مقطع ومنطقه متفاوت است و سالیانه از ۱۴۰۰۰ لیر به بالاست.

زبان ترکی استانبولی:

یکی از روشهای معمول برای شروع زندگی در ترکیه ثبت نام کلاسهای تومر است. بدلیل آسان بودن گرفتن ویزای بلند مدت و همچنین یادگیری زبان ترکی (که حتی برای ورود به دانشگاه های ترک زبان داشتن مدرک تومر الزامی است) ثبت نام و اخذ ویزا توسط این دوره های تومر خالی از لطف نیست.

اول از همه باید یکAcceptance Letter(نامه پذیرش) از یک موسسه آموزش زبان تومر گرفته شود، که معمولا برای گرفتن این برگه، شما باید مبلغ ۳۵۰ دلار به حساب مرکز تومر موردنظر واریز کنید. این مبلغ پس از ورود شما به ترکیه و ثبت نام قطعی در مرکز تومر به عنوان بخشی از هزینه کلاسها در نظر گرفته خواهد شد.

پس از دریافت این برگه، باید برگه را به سفارت ببرید تا ویزای دانشجویی یک ساله یا شش ماهه بگیرید که بستگی به نوع کلاس و دوره انتخابی تومر شما دارد.

پس از گرفتن ویزا و اعزام به ترکیه، با گرفتن برگه تاییدیه دوم از موسسه زبان و رفتن به امنیت (Emniyet) میتونید برای گرفتن دفترچه اقامت اقدام کنید.

در کل اگر قصد ثبت نام در این کلاسها را دارید پیشنهادات ما برای شما ای است که قبل از خروج از ایران برای این کلاسها اقدام کنید.

بیمه در کشور ترکیه:

‌تمامی افرادی که قصد اقامت هرچند کوتاه مدت در ترکیه را دارند بایستی خود را در این کشور بیمه کنند، چراکه هزینه مداوا و خدمات پزشکی حتی سرپایی در ترکیه به نسبت ایران به صورت آزاد بسیار بالا است. علاوه بر این، کسانی‌که برای اخذ ویزای کوتاه مدت اقدام می کنند برای گرفتن حق اقامت بایستی حتما بیمه شده باشند. دفاتر خصوصی متعددی این کار را انجام می دهند و بیمه های خصوصی یکساله از 300 لیر الی 3000 لیر با موارد شمول مختلف این کار را انجام می‌دهند. هزینه‌ی بیمه برای رده‌های سنی و شغلی مختلف، متفاوت است. برای مثال اغلب دانشگاه‌های دولتی با هزینه ی 600 لیر، سالیانه دانشجوهای خود را بیمه می کنند. در این میان چیزی که بسیار اهمیت دارد و اکثراً دانشجوهای تازه ورود از آن بی خبرند این است که تمامی دانشجوهای خارجی در طول سه ماه اول دانشجویی حق استفاده از بیمه ی دولتی خود کشور ترکیه (SGK) را دارند و این بیمه مزایای زیادی برای دانشجویان از لحاظ هزینه و دریافت خدمات درمانی دارد. برای اطلاع از شرایط دریافت این بیمه کافیست به نزدیکترین (sosyal güvenlik kurumu )یا مرکز بیمه تامین اجتماعی محل زندگی خود مراجعه کنید.

هزینه بیمه دولتی در ترکیه برای افراد واجد شرایط در حدود 1000 لیر سالانه می‌باشد و کسانی‌که از بیمه دولتی ترکیه استفاده می کنند حق استفاده رایگان از تمامی بیمارستان های دولتی ترکیه را دارند. دانشجویانی که اجازه اقامت خود را دریافت نکرده اند می توانند با مراجعه به مرکز بیمه عمومی محل تحصیل یا زندگی ثبت نام خود را انجام و نام خود را در سیستم بیمه ی دولتی رزرو کنند تا بعد از اخذ اجازه اقامت با واریز وجه و تکمیل پرونده و ورود شماره ملی خارجی خود از امکانات بیمه ی دولتی استفاده کنند.

افراد خارجی که به روشی غیر از اقامت دانشجویی یا کاری در ترکیه ساکن شده اند بایستی از طریق شرکت های خصوصی اقدام به دریافت بیمه کنند. شرکت های خصوصی بیمه در ترکیه زیاد هستند ولی معروفترین شرکتها عبارتند از:ALYANZ-SOMPO-GUNES TURK NIPPON-RAY-DOGA. هر کدام از این شرکت ها برای خدمات تحت پوشش خود هزینه های متفاوتی برای یکسال دریافت می کنند. برای مثال شرکت آلیانز یکی از بهترین شرکت های بیمه ی بخش خصوصی است و هزینه ی آن به نسبت بقیه ی شرکت ها بالاتر است در این میان بیمه های سومپو و نیپو هم جز گزینه های خوب و معقول برای دریافت بیمه هستند. برای مثال هزینه ی بیمه ی سومپو برای افراد 18-25 سال 145 لیر، افراد 26-30 195 لیر، 31-35 سال 209 لیر، 36-40 سال 235 لیر، 41-45 سال 309 لیر، 46-50 سال 310 لیر، 51-55 سال 410 لیر، 56-60 سال 570 لیر است. برای دریافت اجازه اقامت نوع بیمه اهمیتی ندارد ولی مدت اجازه اقامت درخواست کنندگان بر اساس تاریخ شروع و پایان بیمه ی در اداره امنیت تنظیم میشود. اداره امنیت برای اجازه اقامت از نوزدان و افراد سالخورده بیمه درخواست نمی کند.

هزینه زندگی در ترکیه:

هزینه زندگی در ترکیه 14.45% بالاتر از هزینه های زندگی در ایران است و میتوان گفت هزینه ی ماهانه ی زندگی در ترکیه حدودا بین 1500 تا 2000 لیر، معادل 500 تا 600 دلار می باشد. واحد پول در ترکیه لیر می باشد. در زیر، ریز هزینه های زندگی در این کشور زیبا را بررسی می کنیم البته هزینه بلیط ترکیه و غیره مرتبط با این مقاله نمی شود. مهاجرت به ترکیه از روش کار ، سرمایه گذاری در ترکیه و همچنین تحصیل امکان پذیر است.

جزییات و ریز هزینه زندگی در ترکیه

در این قسمت به بررسی ریز و جزییات متوسط هزینه زندگی در ترکیه پرداخته ایم، این مقاله به کوشش همکاران ما در موسسه حقوقی توسعه گران مهر شیراز تهیه شده است.

هزینه و قیمت رستوران ها

  • هزینه ی یک وعده غذا، در رستوران معمولی: 15.00 لیره
  • هزینه ی یک وعده غذا برای دو نفر، در رستوران متوسط، سه وعده : 00 لیره
  • هزینه ی یک وعده غذای مک در رستوران های مک دونالد (یا یک وعده غذای مشابه همراه با موسیقی) :00 لیره
  • کاپو چینو (ثابت) : 6.53 لیره
  • نوشابه ی کوک/ پپسی ( بطری0.33 لیتری): 2.41 لیره
  • آب ( بطری 0.33 لیتری): 0.80 لیره

هزینه مواد غذایی و بازارها در ترکیه

  • شیر ( ثابت)، ( 1 لیتری): 2.48 لیره
  • یک قرص نان سفید تازه ( 500 گرم) : 1.41 لیره
  • برنج ( سفید)، (1 کیلوگرم) : 5.06 لیره
  • شانه ی تخم مرغ ( 12 عدد): 5.41 لیره
  • پنیر محلی ( 1 کیلوگرم): 16.53 لیره
  • سینه ی مرغ ( بدون استخوان، بدون پوست)، ( 1 کیلوگرم): 11.63 لیره
  • گوشت گاو ( 1 کیلوگرم) ( یا گوشت قرمز راسته): 46 لیره
  • سیب ( 1 کیلوگرم): 3.15 لیره
  • موز ( 1 کیلوگرم): 5.36 لیره
  • پرتقال ( 1 کیلوگرم): 2.64 لیره
  • گوجه فرنگی ( 1 کیلوگرم) : 2.91 لیر
  • سیب زمینی ( 1 کیلوگرم): 2.40 لیره
  • پیاز ( 1 کیلوگرم): 1.87 لیره
  • کاهو (1 سر): 2.15 لیره
  • آب ( بطری 1.5 لیتری): 1.23 لیره
  • پاکت سیگار ( مارلبورو): 10.00 لیره

هزینه حمل و نقل در ترکیه

  • بلیط یک طرفه ( حمل و نقل داخلی): 20 لیره
  • بلیط عبور ماهانه ( قیمت ثابت): 170.00 لیره
  • مبداء تاکسی ( تعرفه ی معمولی): 3.20 لیره
  • تاکسی 1 کیلومتری ( تعرفه ی معمولی): 2.00 لیره
  • تاکسی انتظار 1 ساعته ( تعرفه ی معمولی) : 21.00 لیره
  • بنزین ( 1 لیتری): 4.58 لیره

هزینه تسهیلات زندگی ( ماهانه)

  • هزینه های اصلی ( برق، وسیله ی گرمایشی، آب، خاکروبه) برای آپارتمان 85 متر مربع: 264.95 لیره
  • پرداخت تعرفه ی 1 دقیقه مکالمه ی داخلی موبایل ( بدون تخفیف یا طرح ها): 0.48 لیره
  • اینترنت ( 10 مگابایت پیکسل، داده های نامحدود، کابل/ ADSL) : 55.28 لیره

هزینه ورزش و فراغت

  • باشگاه بدنسازی، شهریه ی ماهانه برای 1 بزرگسال: 116.19 لیره
  • اجاره ی زمین تنیس ( 1 ساعت آخر هفته): 52 لیره
  • سینما، هر 1 صندلی : 15.00 لیره

قیمت پوشاک و کفش در ترکیه

  • 1 عدد شلوار ( لویس 501 یا سیمیلار) : 133.34 لیره
  • 1 عدد لباس تابستانی در یک فروشگاه زنجیره ای ( زارا، اچ اند ام) : 59 لیره
  • 1 جفت کفش ورزشی نایک ( سایز متوسط): 183.08 لیره
  • 1 جفت کفش کاری چرم مردانه: 185.97 لیره

هزینه اجاره خانه یا منزل در ترکیه ماهانه

  • آپارتمان ( 1 خوابه) در مرکز شهر: 1،030.73 لیره
  • آپارتمان ( 1 خوابه) خارج از مرکز: 600.73 لیره
  • آپارتمان ( 3 خوابه) در مرکز شهر : 1،820.01لیره
  • آپارتمان ( 3 خوابه) خارج از مرکز: 1،034.92 لیره

هزینه ی خرید آپارتمان و ملک در ترکیه

  • قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان در مرکز شهر: 4،254.97 لیره
  • قیمت خرید هر متر مربع آپارتمان خارج از مرکز : 2،042.79 لیره

حقوق و دستمزدها

  • میانگین دستمزد مصرفی ماهانه ( پس از مالیات): 1،927.73 لیره

با تمام توضیحاتی که در مورد مهاجرت به ترکیه داده شد انتخاب شهر مورد نظر در ترکیه میتواند هزینه ها را 20 درصد دچار تغییر کند برای مثال هزینه زندگی در ازمیر با استانبول حدود 20 درصد متغییر میباشد .

جهت کسب اطلاعات بیشتر از اینجا وارد شوید .

مجله مواد غذایی یوزال مگ بهترینها را برای شما آرزومند است .

نیازمندیهای ترکیه
درج آگهی در ترکیه

بزرگترین سایت نیازمندیهای ترکیه به زبان فارسی ام تی رز

yuzalmag

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest