نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن

این مطلب طبق  آخرین تحقیقات بعمل آماده در دانشگاه های معتبر آمریکا میباشد
ویتامین دی در بدن از جمله ویتامین های ضروری است که توسط بدن تولید نمی شود و از جمله ویتامین هایی است که باید توسط خود انسان از طریق خوراکی ها و یا از طریق راه های دیگر باید جذب بدن شود.هر روز در مورد بسیاری از بیماریها که به راستی منشا اصلی آن کمبود ویتامین دی است میشنویم.
اگر بخواهیم به طور کلی در مورد عملکرد ویتامین دی صحبت کنیم ، ویتامین دی در بدن سرعت جذب کلسیم را در بدن افزایش داده و از این طریق در تقویت استخوان بندی بدن و دندان ها تاثیر به سزایی دارد.

نشانه های کمبود ویتامین دی در بدن ویتامین دی در بدن از جمله ویتامین های ضروری است که توسط بدن تولید نمی شود و از جمله ویتامین هایی است که باید توسط خود انسان از طریق خوراکی ها و یا از طریق راه های دیگر باید جذب بدن شود.هر روز در مورد بسیاری از بیماریها که به راستی منشا اصلی آن کمبود ویتامین دی است میشنویم.اگر بخواهیم به طور کلی در مورد عملکرد ویتامین دی صحبت کنیم ، ویتامین دی در بدن سرعت جذب کلسیم را در بدن افزایش داده و از این طریق در تقویت استخوان بندی بدن و دندان ها تاثیر به سزایی دارد.ویتامین دی در بدن در بافت های چربی ذخیره شده و میتواند ماه ها از طریق سلول های بدن مورد استفاده قرار گیرد/ اما در بدن کسانی که در مناطق سردسیر زندگی میکنند سرعت جذب ویتامین دی در بدن توسط سلول ها بسیار زیاد است از این رو بدن پا ها به جذب ویتامین دی زیادی احتیاج دارد.در بعصی از منابع پزشکی ذکر شده است که ویتامین دی در بدن به مدت 3 ماه ذخیره میشود اما طبیعتا این در افراد مختلف متفاوت است.13نشانه از کمبود ویتامین دی در بدن که باید جدی گرفته شود.

1-ضعف عضلانی و خستگی مفرط

یک اصل مهم برای داشتن سیستم عصبی قوی وجود کافی از ویتامین دی در بدن است.کمبود ویتامین دی در بدن سبب ایجاد درد های عضلانی و ضعف ماهیچه ها میشود . همان طور که گفته شد ویتامین دی در تقویت استخوان بندی بدن مهم است و نقش کلیدی را دارد در تحقیقاتی که در دانشگاه نیوکاسل انگلستان انجام شده است ، اعلام شده است که افرادی که به انداره کافی ویتامین دی دارند بعد از انجام حرکات ورزشی احساس خستگی مضاعفی نخواهند داشت.

2-درد استخوان

در روی تحقیقاتی که بر روی 150 نفر که از درد استخوان رنج میبردند انجام شده است متوجه شدند که بیش از 93 درصد این بیماران از کمبود ویتامین دی رنج میبرند.دلیل این را میتوان گفت که در صورت کمبود ویتامین دی در بدن لیف های موجود در ماهیچه ها مه نقش اساسی دارند کارایی خود را از دست میدهند و از این رو درد هایی به خصوص در منطقه استخوان های لگن و نشیمن گاه به وجود می آید.

3- مشکلات تنفسی

ویتامین دی از جمله ویتامین هایی است که در بدن در قسمت تنفسی نقش مهمی دارد و اگر به مقدار گافی در بدن وجود داشته باشد شما را از بسیاری از بیماری ها و عفونت ها مصون میکند.به خصوص وجود ویتامین دی برای خردسالان بسیار مهم است. اگر کودک شما از آسم رنج میبرد ، بیشتر به ویتامین دی نیاز دارد.
در تحقیقاتی که انجام شده است کودکانی که به طور منظم ویتامین دی دریافت میکنند ، 50 درصد کمتر دچار حملات آسم میشوند.

4-افسردگی

در تحقیقات بسیاری که انجام شده است به این نتیجه رسیده اند که کمبود ویتامین دی در بدن سبب افسردگی میشود.
در زنان در صورت کمبود ویتامین دی 2 برابر مردان ریسک ابتلا به افسردگی وجود دارد.
در تحقیقاتی که در کشور فنلاند انجام شده است ، زنانی که به اندازه کافی ویتامین دی دریافت میکنند ریسک ابتلا به افسردگی 35 درصد کم تر است.
با این وجود هنوز اختلافاتی در مورد ارتباط ویتامین دی و افسردگی ادامه دارد.

5-احساس گرمای شدید

آیا برای شما هم پیش آمده است که گاه و بیگاه عرق بر روی پیشانی خود حس کنید؟ مثلا در دمای معمولی هوا ناگهان احساس گرمای شدیدی کنید؟

طبق تحقیقاتی که در دانشگاه بوستون آمریکا توسط مایکل هولیک انجام شده است تمامی این نشانه ها حاکی از کمبود ویتامین دی دارد.
در قدیم پزشکان به مادران توصیه می کردند که به طور متناوب پیشانی نوزادان را کنترل کنند.

6- باروری

همان طور که میدانید با گسترش تکنولوژی میزان باروری کاهش یافته است از این رو بر طبق تحقیقی که در سال 2008 در استرالیا انجام شده است ، کمبود ویتامین دی نقش اساسی و حیاتی در باروری افراد دارد. به علاوه افرادی که مایل به انجام لقاح مصنوعی هستند ، میزان ویتامین دی در بدن آنها بسیار مهم است و اگر به اندازه کافی دارای این ویتامین هستند نتایج بهتری دریافت میکنند.

7- سردرد های مزمن

آیا شما هم به طور پی در پی سردرد دارید؟
کمبود ویتامین دی در بدن سبب سردردهای مزمن میشود.

برای همه مان پیش آمده است که در هنگام سردرد فورا پناه به قرص های مسکن میبریم اما در بغضی از مواقع این قرص ها درمان اصلی نیست مخصوصا زمانی که این سردردها نشانه خاصی باشد.از این رو دانشمندان در فنلاند بر این شدند تا در تحقیقاتی که بین سال های 1984 تا 1989 بر روی بیش از 2800 مرد که در سن 42 تا 60 سال بودند به نتایج شگرفی دست یافتند.در بین آنها بیش از 68 درصد آنانی که از سردردهای مزمن رنج میبردند ، از کمبود ویتامین دی نیز برخوردار بودند. پس نتیجه میگیریم که داروهای مسکن در هر سردردی درمان نیست اگر سردردهای شما به صورت متناوب است لطفا به پزشک خود مراجعه کنید.

8-مشکلات پوستی

در طی تحقیقات زیادی که در سال های اخیر انجام شده است کمبود ویتامین دی هم چنین در مشکلات پوستی هم تاثیر دارد.
ویتامین دی در مبارزه با بیماری پوستی صدفی بسیار موثر است.
در سال 2013 بر روی بیمارانی که از این بیماری رنج میبردند به طور پی در پی ویتامین دی تجویز کردند و در نتایج به دست آمده متوجه شدند که نشانه های بیماری در آن ها بسیار کم تر شده است از این رو میتوان گفت ویتامین دی اصل مهمی در بیماری های پوستی است و کمبود آن باید جدی گرفته شود.

9-ریزش مو

بسیاری از زنان و مردان از این مشکل برخوردار هستند و شامپو های ضد ریزش زیادی به این منظور تهیه و به بازار ارائه شده است اما اگر همچنان ریزش موی شما ادامه دارد بهتر است برای کنترل مقدار ویتامین دی خود از پزشک درخواست انجام آزمایشات مربوطه شوید/
در تحقیقاتی که بدین منظور انجام شد از 80 زن که از مشکل ریزش مو رنج میبردند دعوت شد که در این تحقیق شرکت کنند و در نتایج عجیبی که به دست آمد تمامی این زنان از کمبود ویتامین دی رنج میبردند.

10-خستگی

در این مورد به احساس خستگی مفرط میخواهیم اشاره کنیم ، طبیعی است که بعد از انجام کارهای روزانه خود احساس خستگی کنید اما اگر این خستگی بیش از حد نرمال خود باشد و حتی صبح هنگام بیدار شدن هم همچنان این حس را دارید، ممکن است که از کمبود ویتامین دی برخوردارید. بدن انسان برای انجام فعالیت های روزانه خود به انرژی احتیاج دارد و این انرژی را از ویتامین دی تامین میکند اگر در بدن این ویتامین کم باشد در بیشتر مواقع شما احساس خستگی خواهید کرد.

11-فشار خون بالا

در بیشتر مردان و زنان بالای 40 سال این مشکل دیده می شود اما باید گفت که کمبود ویتامین دی به صورت مستقیم در فشارخون تاثیر می گذارد.

در روی تحقیقات که بر روی کسانی که از فشار خون رنج می بردند کمبود ویتامین دی در تمامی آن ها دیده شد.

12-ضعیف شدن استخوان ها

در بدن انسان ها بعد از سن 30 سال رشد استخوان ها متوقف می شود اما اگر شما در بدن خود کمبود ویتامین دی دارید این پروسه زودتر برای شما اتفاق می افتد/
سال های زیادی است که بر روی ارتباط بین کمبود ویتامین دی و تغییرات استخوان انجام میشود و این تحقیقات همچنان ادامه دارد
کلسیم و ویتامین دی از مهم ترین مواردی است که باید به طور متناوب باید به بدن برسد چون در صورت وجود این دو، از ضعیف شدن استخوان ها جلوگیری میشود/

13-تغییرات قابل توجه در روحیه

از دیرباز می دانیم که سروتونین هورمون شادی است و تولید آن در بدن سبب تقویت روحیه افراد می شود/
نکته قابل توجه این است که ویتامین دی به طور مستقیم در تولید سروتونین نقش دارد/
اگر شما هم به طور پی در پی به خاطر مسائل هرچند کوچک عصبانی می شوید و یا از چیزهای حتی کوچک هم ناراحت می شوید؟ این ها میتواند ریشه در کمبود ویتامین دی در بدن شما باشد/

در تحقیقاتی که در دانشگاه شفیلد انجام شده است ، ویتامین دی در درمان کم خوابی و افسردگی نقش به سزایی را ایفا می کند/

خوراکی هایی که دارای ویتامین دی غنی هستند

برای اینکه به طور طبیعی میزان ویتامین دی را در بدن خود افزایش دهید توصیه می شود از این مواد غذایی استفاده کنید زیرا که بهترین منبع برای ویتامین دی شناخته شده است/

1-پنیر
2-شیر
3-زرده تخم مرغ
4-جگر
5-ماهی
6-قارچ

مکمل های ویتامین دی در چه مواردی توصیه می شود؟

1-در کودکان زیر 2 سال (حتما با مشورت پزشک انجام شود)
2-در کودکانی که بالای 2 سال هستند و دارای مو های تیره رنگ هستند
3-کودکانی که بیشتر زمان خود را در خانه و در فضای بسته می گذرانند
4-کودکانی که ماهی نمی خورند
5-زنان باردار که از مواد غذایی دارای ویتامین دی استفاده نمی کنند
6-افراد سال خورده که زمان زیادی را در خانه و یا در فضای بسته می گذرانند

در مقالات بعدی در مورد بیماری های پنهانی که این ویتامین ممکن است به وجود بیاورد و هم چینین به طور مفصل در مورد منابع طبیعی غنی از این ویتامین بحث خواهیم کرد
با ما همراه باشید

به اشتراک بگذارید:

One comment

  • Hello, guest