طرز تهیه ترشی لیته آسان و خوشمزه

به نظر من تو فصل زمستون اصلا غذا بدون ترشی لیته معنی نداره ولی خب زیاده رویشم خوب نیست من این لیته رو هر سال درست میکنم،بوی دودی بادمجون توش ادمو مست میکنه

مقدار موادو نمیشه دقیق گفت شما از هر کدوم که بیشتر تو ترشی دوست دارید، میتونید بیشتر استفاده کنید ولی خب نسبت بادمجون به بقیه مواد بیشتره اینو در نظر داشته باشید.

مواد لازم برای تهیه ترشی لیته:

هویج
سبزی ترشی (گشنیز و جعفری و نعنا و ترخون و مرزه و ریحان و شوید و پیازچه و پونه و آویشن و شنبلیله و ساقه های تازه و سیز سیر و برگ و ساقه جوان و ترد کرفس)
فلفل ترشی(زیاد تند نباشه)
سیر
گلپرساییده3ق.غ
گل کلم
سرکه
نمک
کرفس

طرز تهیه ترشی لیته:

بامجان کبابی (من خودم بادمجان رو کبابی میکنم اگه شما بوی دودیش رو دوست ندارید میتونید بخار پز یا اینکه توی سینی فر بزارید تا نرم شوند،یا با مقداری اب و سرکه بپزید،ولی دودیش یه چیز دیگست)
من همه رو شستم گذاشتم کمی خشک بشن بعد هر کدوم رو درشت خرد کردم و جدا جدا توی سبزی خرد کن به اندازه که میخواستم خرد کردم،همزمان با خرد شدنشون کمی نمک هم پاشیدم و توی یه صافی ریختم تا آب سبزیجات بره بعد همه رو توی ی ظرف بزرگ مخلوط کردم و روش سرکه سفید و گلپر ریختم،
میتونید این مواد رو با غذا ساز هم به اندازه دلخواه خرد کنید(اگه هیچ کدوم نبود با چاقو ریز خرد کنید). در شیشه میریزیم. در آن را محکم میبندیم و برای نگهداری. حتماً درون یخچال. یا یه جای خنک که بهش نور نرسه قرار می دهیم من خودم میزارم زیر راه پله که خنکه و روش یه  پارچه مشکی میکشم تا رنگش خوب بمونه . میتوانید به دوستانتون هم هدیه بدین این ترشی را همراه غذا میل کنید مخصوصاً با آبگوشت خیلی حال میده .

وضع ساختمان های امروزی طوریه که با وجود بخاری و شوفاژ هوا همیشه گرمتر از ساختمان های سابق می شه زیر زمین های وسیع و خشک سابق نیز که برای نگهداری اغذیه و ترشی ها از آن استفاده می شد، امروز وجود ندارد. به هر حال برای نگه داری این مواد باید از یخچال و یا جاهای خنک خارج از ساختمان مانند بالکن هایی که آفتاب نمی گیرند استفاده کرده و انواع ترشی و مربا را در آن نگه داری نمود.
قاشق یا ملاقه ای که با آن ترشی بر می داریم باید تمیز باشد و چرب و آلوده نباشد. مناسب‌ترین ظرف برای نگهداری ترشی، ظرف‌های مربایی کوچک است چون به سرعت محتویات هر شیشه تمام می‌شود و احتمال فاسد شدن آن کمتر است. بعد از آنکه ترشی را در شیشه ریختید روی آن سرکه بریزید تا شیشه کاملاً پر شود. همچنین اگر آب ترشی تمام شد روی آن سرکه بریزید تا فاسد نشود. سعی کنید همیشه روی مواد ترشی را سرکه پوشانده باشد.‏

طرز تهیه ترشی مخلوط

مجله مواد غذایی یوزال مگ

yuzalmag

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest