در 24 ساعت در بدن ما چه اتفاقاتی می افتد

مجله مواد غذایی یوزال مگ به گزارش از امین نوبری استاد بدنسازی ایران :
بدن انسان در ۲۴ ساعت شبانه روز چه اتفاقاتی رخ می‌دهد و هیچ وقت به این موضوع فکر نمی‌کنیم که در این ۲۴ ساعت که مشغول کار و خواب هستیم در بدن ما چه فعالیعتی انجام می‌شود.دانستن این موضوع ارتباط مستقیم با عملکرد صحیح سیستم بدن و سلامتی شما دارد و بخصوص کسانی که به تناسب اندام فکر می‌کنند و از آنجایی که سلامتی شما برای ما اهمیت دارد با ما همراه باشید تا این اتفاقات را با هم مرور کنیم.
بدن
امین نوبری

ساعت ۶ صبح
ابتدا بدن یک موج دیگر از ترشحات هورمونی به نام هورمون هیدرو کورتیزون(از آن در بیماری‌هایی مانند نارسایی آدرنال، هیپرپلازی مادرزادی آدرنال، کلسیم خون بالا، تیروئیدیت، آرتریت روماتوئید، درماتیت،آسم و COPD استفاده می‌شود.این درمان انتخابی برای نارسایی آدرنال است.می‌توان آن را از طریق دهان یا تزریق هم انجام داد.پس از استفاده طولانی مدت، متوقف کردن آن باید به آرامی انجام شود.)دریافت می‌کند و سیگنال آمادگی برای بیداری و فعالیت‌های روزانه ارسال می‌شود و متابولیسم به فعالیت در می‌آید برای فعالیت رورانه ما پروتئین و انرژی ذخیره شده به جریان در می‌آید.

ساعت ۷
بهترین زمان برای تامین کالری‌های مصرفی در طول روز است و دستگاه گوارش در این زمان بخوبی کار می‌کند پس یه صبحانه کامل و مقوی کاملا بدن را شارژ می‌کند .کسانی که می‌خواهند تناسب‌ اندام داشته باشند،بهترین زمان صرف صبحانه ساعت ۷ می‌باشد.
نکته:صبح ناشتا وقت ورزش نیست چون در این ساعت با ورزش کردن فقط به قلب فشار وارد می‌شود

ساعت ۸
کسانی که عادت دارند بعد از صرف غذا سیگار بکشند در این ساعت بدن شروع می‌کند مقدار زیادی هورمون ترشح کند و سیگار کشیدن در این ساعت بیشتر از هر ساعت دیگری باعث تنگ شدن عروق می‌شود

ساعت ۹
بدن سفت وسخت بیدار است و زمانی است که نیروی زیادی را در اختیار دارد. در صورت نیاز به تزریق هر آمپولی این ساعت بهترین موقع است. چون هر گونه عوارض ناشی از تزریق آمپول در این زمان به حداقل می رسد و بدن در مقابل اشعه ایکس مقاوم است.

ساعات ۱۰ تا ۱۱
ساعتی که ارگانیسم اعلام آمادگی می‌کند و درجه حرارت بدن به اوج خود می‌رسد و انرژی زیادی را در اختیار دارد و حافظه کوتاه مدت بیشترین کارایی را دارد. نکته مهم اینکه بین ساعتهای ده تا دوازده احتمال سکته های قلبی بیشتر از هر زمان دیگر است.

ساعت ۱۲
از این ساعت اسید معده به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند بنابراین بدنسازان بهتر است وعده اصلی پروتئین خود را (گوشت قرمز)در این ساعت مصرف کنند بعد از این ساعت خون‌رسانی به مغز و عضلات به میزان زیادی کاسته می‌شود و به سیستم گوارش سرازیر می‌شود و دقت افراد کم و انسان دچار خواب‌آلودگی می‌شود به همین دلیل تمایل به استراحت بیشتر می‌شود و توصیه می‌شود که اگر امکانش هست یک چرت حداقل یک ساعته داشته باشید.

ساعت ۱۳
توانایی بدن نسبت به ساعات قبل از ظهر حدود ۲۰ درصد کاسته می‌شود و بدن از تب وتاب می‌افتد .فعالیت کیسه صفرا از دیگر اعضای بدن بیشتر است و مشغول هضم غذای نیمروزی است

ساعت ۱۴
بدترین ساعات تمرین از ساعات ۱۳ تا ۱۵ بعدازظهر است در این ساعات افت بیشتری در عملکرد فیزیکی و ذهنی بدن و همچنین فشار خون و ترشح هورمون‌ها کم می‌شود و عملکرد سیستم بدن به گونه‌ای است که هر ۴ ساعت به یک استراحت هر چند کوتاه نیاز دارد .به بدنسازانی که امکان خواب کامل نیمروزی ندارند توصیه می‌شود یک چرت حداقل ۱۰ دقیقه و یا ریلکس کردن بدن را در این ساعت داشته باشند.(افرادی که عادت به خواب نیمروزی دارند حدوداً تا ۳۰ درصد خطر سکته قلبی در آنها کمتر از دیگران است.)

ساعت ۱۵
در این زمان انرژی دوباره به بدن بر می‌گردد و بدن مجددا برای فعالیت در نیمه دوم روز آماده می‌شود.حافظه خوب کار میکند و مرحله دوم از بهره وری آغاز می شود. ولی کمتر از آن چیزی که بدن در صبح داشت.

ساعت ۱۶ تا ۱۷
قوای بدن ما در این ساعت دوباره اوج می‌گیرد نیرو افرایش پیدا می‌کند فعالیت قلب و شش‌ها در بهترین حالت است و آمادگی برای فعالیت‌های ورزشی زیاد می‌شود

ساعت ۱۸ تا ۱۹ در این ساعت کم کم میل به کناره‌گیری از فعالیت‌های فیزیکی و روی آوردن به مطالعه شکل می‌گیره و بدن برای قبول آخرین وعده‌های غذایی آماده می‌شود و پانکراس در این ساعت فعالیت خوبی دارد .میزان فشار خون و ضربان نبض کاهش پیدا میکند. به همین دلیل کسانی که از داروهای کاهش دهنده فشار خون استفاده میکنند باید دقت بیشتری داشته باشند. چون داروهای فشار خون در این زمان باید با احتیاط بیشتری مصرف شود. تاثیر دارو های ضد افسردگی در این ساعت خیلی زیاد است.

ساعت بیست: میزان چربی کبد کاهش می یابد و خون کثیف از هر زمان بیشتر به قلب می رسد. کسانی که آلرژی یا آسم دارند در این ساعت باید از دارو هایشان استفاده کنند.

آنتی بیوتیکها از این قاعده مستثنی نیستند چون در این ساعت بیشترین تاثیر را دارند.

ساعت بیست و یک: یک هشدار بزرگ به افرادی که دیر شام می‌خورند :عملکرد ترشح غدد در این ساعت به پایان می رسد. هر چیزی از این به بعد وارد معده میشود و عملیات هضم و جذب غذا به کندی انجام میشود که این مسئله میتواند خیلی خطرناک باشد چون باقیمانده غذا به مخاط روده حمله کرده و مخاط روده را دچار آسیب میکند.

ساعت بیست و دو: سیستم دفاعی بدن به حالت آماده باش در می آید. کسانی که سیگار میکشند باید بدانند که از این ساعت به بعد بدن سمومی مثل نیکوتین را خیلی سخت دفع میکند.

ساعت بیست و سه: درست مثل یک دستگاه هوشمند و با دقت‌تر از هر سیستم میشرفته موجود در جهان ،بدن ارگانیسم ترشح هورمونها را که در طول روز فعال بوده است متوقف میکند آرامش بسراغ بدن می آید و جسم احساس راحتی میکند.

ساعت بیست و چهار: زمان خواب سلولهای پوست بی وقفه فعالیت می کنند حتی بیشتر از آن چیزی که در صبح انجام میدادند. نخستین تصویر خواب و رویا در همان ساعات اولیه پدید می آید.

ساعت یک نیمه شب: بازدهی در پایین ترین حد قرار دارد. در این ساعت حتی کسانی که شب کار هستند و عادت به شب کاری دارند، خوابشان می گیرد. دقت کم میشود چون بدن و اعضای بدن خود را برای خوابیدن آماده میکنند.

ساعت دو نیمه شب: کسانی که رانندگی می کنند باید دقت بیشتری داشته باشند چون قدرت دید کم میشود و سرعت عمل و عکس العمل کم میشود بهمین دلیل بیشتر تصادفات در این ساعت اتفاق می افتد.

ساعت سه نیمه شب: هم بدن هم روح در تاریک ترین حالت قرار دارند. ترشح هورمون ملاتونین کم و نامنظم می شود و کسانی که تعادل روحی ندارند این ساعت خطرناکتر عمل میکنند و بیشتر خودکشی ها در این ساعت است.

ساعت چهار: با زیاد شدن ترشح هورمون ها بدن انرژی می گیرد و احتمال سکته های قلبی بین ساعت چهار تا شش افزایش می یابد. فشار خون به بالاترین حد میرسد و رگ ها تنگتر می شود. در این ساعت میزان زایمانها بیشتر است.

ساعت پنج: زیاد شدن هورمونها در بدن حدوداً شش برابر روز فرد را برای فعالیت آماده می کند. بدن به حرکت در میآید و دوباره روز جدیدی آغاز میشود.

زمانی که شما بدنتان را به خوبی بشناسید، قادر به مراقبت بهتر از آن خواهید بود.

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest