خواص چای ترش برای سلامتی چیست؟

چای ترش که با نام‌های چای مکه و چای قرمز هم شناخته می‌شود در بسیاری از مناطق دنیا به صورت نوشیدنی گرم یا سرد مصرف می‌شود. این نوشیدنی ترش و خوش طعم که برخی افراد آن را همراه با شکر یا عسل مصرف می‌کنند فواید بسیار زیادی برای سلامتی دارد. برای مثال، از خاصیت‌های چای ترش می‌توان به درمان فشار خون بالا و کلسترول بالا، مشکلات التهابی و بیمارهای کبد اشاره کرد. اگر علاقه‌مند به استفاده از این چای خوش طعم و رنگ هستید و یا از آن استفاده می‌کنید؛ پیشنهاد می‌کنیم که با مطالعه این مطلب خواص دارویی و کاربردهای پزشکی این چای را هم بشناسید.

خواص چای ترش چیست؟

چای ترش نوشیدنی بسیار مفید و با خواص زیاد می‌باشد. از جمله این خواص:

  • درمان دیابت
  • کاهش فشار خون
  • کاهش درد معده در نوزادان
  • کاهش کلسترول خون
  • کاهش وزن
  • کاهش حملات قلبی
  • تقویت جسمی و جنسی
  • منبع آهن برای بدن
  • سرشار از ویتاین C
  • خاصیت ضد سرطانی
  • رقیق کننده خون
  • محافظت از کبد

در ادامه با ما همراه باشید تا به توضیح برخی از این خواص بپردازیم.

 

خاصیت ضد سرطانی

براساس مطالعات انجام‌شده توسط موسسه بیوشیمی چانگ شان، چای ترش سرعت رشد سلول‌های سرطانی را کاهش می‌دهد. به عبارتی دیگر، این چای به دلیل خاصیت ضد تومور و آنتی‌اکسیدان خود می‌تواند ضد سرطانی باشد. وجود مقادیر زیاد آنتوسیانین در کاسبرگ‌های گیاه نقش مهمی در کاهش فشار خون و خواص ضد سرطانی آن دارد.

 

کنترل و کاهش فشار خون

انجمن قلب آمریکا طی گزارشی اعلام کرد که مصرف این چای، فشار خون را کنترل کرده و به حالت تعادل می‌رساند. همچنین براساس تحقیقی که در دانشگاه تافتس انجام شد، چای ترش به دلیل خواص ضد التهابی آن، نقش مهمی در کنترل فشار خون ایفا می‌کند. در ایران نیز برخی از بررسی‌های علمی از موثر بودن این چای در کاهش فشار خون بیماران دیاتبی را نشان داده است.

برای افرادی که در معرض خطرات بیماری‌های قلبی و عروقی هستند توصیه می‌شود، به‌طور منظم روزانه سه فنجان چای ترش را مصرف کنند.

 

کاهش وزن

بسیاری از مردم در رویای کاهش وزن و رسیدن به تناسب اندام هستند. خبر خوش اینکه عصاره گیاه چای ترش، جذب نشاسته و گلوکز را کاهش می‌دهد. بدین طریق، مصرف چای ترش از افزایش وزن و چاق شدن بدن جلوگیری می‌کند و با رعایت یک رژیم غذایی می‌توانید راحت‌تر وزن خود را کاهش دهید.

 

کاهش کلسترول خون

چای ترش از طریق کاهش سطح کلسترول خون، بدن را در برابر بیماری‌های قلبی و آسیب رگ‌های خونی حفاظت می‌کند. استفاده از این چای برای افرادی که دیابت یا قند خون دارند، مفید است.

یک مطالعه تحقیقاتی که بر روی بیماران با دیابت نوع ۲ انجام شد نشان داد که مصرف چای ترش، کلسترول، تری‌گیلیسیرید را کاهش می‌دهد که همه‌ی این موارد، به مدیریت این بیماری غیرقابل‌پیش‌بینی کمک می‌کند.

 

چای ترش محافظ کبد

یکی از موارد مصرف چای ترش در طب سنتی، درمان بیمار‌های کبد می‌باشد. تحقیقات علمی نیز نشان داده است که این چای از طریق آزاد کردن رایکال‌های موجود در سلول‌ها و ویژگی‌های آنتی اکسیدان‌دار به درمان بیماری‌های کبد و حفاظت از بدن کمک می‌کند.

 

خاصیت ضد التهابی چای ترش

چای ترش سرشار از ویتاین C است. این ویتاین بدن را در برابر سرما خوردگی و آنفلانزا محاطفت می‌کند. همچنین چای ترش با خاصیت ضد التهابی و ضد باکتری خود مشهور است. افرادی که دچار سرما خوردگی شده و تب و سرفه دارند، با مصرف این چای روند درمان‌شان سریع‌تر خواهد شد.

طرز تهیه چای ترش

آموزش طرز تهیه چای ترش

برای تهیه یک فنجان از این چای می‌بایست حدود ۵ گرم از گلبرگ‌های خشک شده گیاه را در قوری ریخته و آب جوش را به آن اضافه کنید. مدت زمان لازم برای دم کشیدن چای ۱۵ دقیقه می‌باشد.

در صورت تمایل می‌توانید به چای دم کشیده، مقداری عسل یا لیمو ترش تازه اضافه نمایید تا طعم دلخواه خود را پیدا کنید.

توجه: مصرف چای ترش برای هر نفر در طی یک روز نباید بیشتر از ۱۰ گرم باشد. همچنین مصرف هر فنجان از این چای بهتر است که با فاصله هشت ساعت باشد.

تداخل دارویی

مصرف چای ترش به همراه داروهای استامینوفن، دیکلوفناک و کلوروکوئین باعث بروز اثرات فارماکوکینتیک این داروها (جنبه ای از داروشناسی که با جذب و دفع داروها سروکار دارد) می‌شود. نوشیدن این چای پیش از مصرف استامینوفن، می‌تواند تأثیر استامینوفن در بدن را سریعتر از بین ببرد.


منابع:

  1. organicfacts
  2. ویکی‌پدیا
به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest