مراقبت از پوست در فصل زمستان و هوای سرد

برای بسیاری از مردم فصل زمستان و برف بازی در هوای سرد خوشایند است، اما باید بدانید که پوست شما قادر به تحمل این وضعیت نیست. نشانه‌های این وضعیت را می‌توان از طریق سرخی گونه‌ها و خشک شدن پوست صورت و دست‌ها مشاهده کرد. حتی در افرادی که پوست حساس دارند و یا برای مدت طولانی‌تر در هوای سرد قرار می‌گیرند، پوست آن‌ها بسیار خشک شده و موجب پوسته پوسته شدن و ترک خوردن می‌شود.

برای آنکه در کنار لذت بردن از فصل زمستان، مراقبت پوست‌تان باشید تا آسیبی به آن وارد نگردد این مقاله از یوزال مگ را از دست ندهید.

مراقبت از پوست در هوای سرد

نخستین نکته مراقبتی که باید بدانید مربوط به اشعه UV می‌باشد. برخلاف تصور عده‌ای که فکر می‌کنند به دلیل هوای ابری در زمستان نیازی به استفاده از کرم ضد آفتاب نیست، باید بگوییم که اتفاقا باتوجه به اینکه برف و یخ منجربه انعکاس بیشتر اشعه مضر خورشید می‌شود، لازم است که پوست خود را با کرم ضد آفتاب محافظت کرد.

همچنین هوای سرد منجر به کاهش جریان خون در دست‌ و پا، گوش و بینی و تمام قسمتهای پوست بدن می‌شود که در چنین شرایطی عملکرد سیستم ترمیم و دفاعی کاهش می‌یابد. بنابراین، استفاده از یک کرم ضد آفتاب مناسب می‌تواند به طور قابل توجهی از پوست بدن مراقبت نماید.

اما مراقبت از پوست در فصل زمستان تنها به استفاده از یک کرم خلاصه نمی‌شود. نکات ساده دیگری هم وجود دارند که با رعایت آن‌ها می‌توانید همچنان پوستی سالم و زیبا داشته باشید:

 

۱- استفاده از مرطوب کننده‌ها

همانند بهار و تابستان در فصل زمستان نیز جهت جلوگیری از خشکی پوست لازم است که از مرطوب کننده استفاده کنید. در استفاده از مربطوب کننده‌ها توجه کنید که مناسب فصل زمستان باشند و ترجیحا پایه اصلی آن به جای آب، روغن باشد. البته در استفاده از کرم‌هایی که با روغن هستند باید احتیاط کرد؛ چراکه ممکن است برای پوست شما مناسب نباشد.

 

۲- استفاده از دست‌کش‌های پشمی

لزومی به گفتن نیست که در هوای سرد باید از دست‌کش‌های مناسب جهت گرم نگه‌داشتن دست‌ها استفاده کرد. اگر این نکته ساده را رعایت نکنید، به دلیل نازک بودن پوست روی دست دچار خشکی و ترک می‌گردد. افرادی که پوست آن‌ها به استفاده از دستکشهای پشمی حساسیت نشان می‌دهد، ابتدا یک دستکش نخی به دست کنند.

۳- در هوای سرد لباس مرطوب به تن نکنید

این مورد چیزی نیست که متداول باشد، اما در برخی شرایط افراد از لباس‌های مربوط استفاده می‌کنند که می‌تواند منجر به آسیب‌های پوستی نظیر خارش، ترک، سوزش یا حتی جوشهای ناشی از اگزما گردد. پس اگر به فکر سلامتی پوست‌تان هستید، حتی یک جفت جوراب مرطوب را هم نپوشید.

 

۴- استفاده از دستگاه بخور

در فصل زمستان به دلیل سردی هوا، رطوبت هوا کاهش پیدا می‌کند که این مورد هم می‌تواند به خشکی پوست اثر بگذارد. پیشنهاد می‌شود که در کنار استفاده از سیستم‌های گرمایشی از دستگاه بخور هم استفاده کنید تا رطوبت محیط حفظ شود.

 

۵- به مقدار کافی آب بنوشید

در فصل زمستان به دلیل سردی هوا مصرف آب در افراد کمتر می‌شود. هرچند مصرف نوشیدنی‌های گرم مانند چای بیشتر می‌شود اما، آب به جوان ماندن پوست کمک می‌کند. در کل بدن برای حفظ سلامتی خود نیاز مبرم به آب دارد، پس برای سلامتی خود آب بنوشید، نه به خاطر پوستتان.

 

۶- استفاده از سنگ پا

پا به عنوان قلب دوم شناخته می‌شود، پس نباید به همین راحتی از آن‌ها غافل شد! از سنگ پا برای از بین بردن پوستهای مرده کف پا استفاده کنید. این کار به جذب بهتر مرطوب کننده کمک می کند. بهتر است که این کار را در بازه‌های زمانی معین تکرار کنید و از تجمیع پوست‌های مرده جلوگیری کنید.

 

۷- عدم استفاده از لایه بردارها

استفاده از لایه بردارهای قوی و هر چیزی که چربی‌های ضروری پوست را از بین می‌برند، در فصل زمستان توصیه نمی‌شود. عدم توجه به این نکته منجر به خشکی پوست و آسیب رسیدن به آن خواهد شد. بهتر است که از شوینده‌های ملایم و پاک کننده های غیر الکلی استفاده کنید که رطوبت پوست را نمی‌گیرند.

 

۸- با آب جوش حمام نگیرید

گاهی اوقات باید دست از یکسری لذت‌ها کشید تا بتوان سلامتی بدن را حفظ کرد. بی‌شک حمام کردن با آب داغ در سرمای هوای زمستان لذت بخش است، اما باید بدانید که این عمل به از بین رفتن حفاظ چربی منجر می‌شود.

به اشتراک بگذارید:

0 comments

  • Hello, guest