کاکائو و تاریخچه آن را بدانیم

کاکائو

کاکائو و تاریخچه آن را بدانیم

 

کاکائو در سالهای ۴۰۰ و ۱۵۰۰ سال قبل از میلاد قومی در حوالی مکزیک کنونی می زیستند که آنها کاکائو را به صورت نوشیدنی مصرف می کردند و تخمین زده می شود که این قوم اولین انسان هایی بودند که کاکائو را کشف کردند. آنها دانه های کاکائو را می کوبیدند و به آن آب ، ادویه جات مختلف ، سبزی ها و فلفل اضافه می کردند و بدین شکل مصرف می کردند .

کاکائو

در طول زمان مایا ها ( ۶۰۰ سال قبل از میلاد ) و آزتک ها ( ۴۰۰ سال قبل از میلاد ) روش های مختلف دیگری برای استفاده از کاکائو کشف کردند.  در طول زمان حتی دانه کاکائو به عنوان پول رایج در هنگام معاملات و زمانی نیز به عنوان واحد سنجش استفاده می شد.  در طول جنگ هایی که مابین قوم مایا و آزتک رخ داد قوم قوم چیمیمکن خراج و مالیاتی را که از مناطق فتح شده می گرفت بر اساس دانه کاکائو بود.

تولید کاکائو بعد از کشف قاره آمریکا بیشتر شد اما هم چنان نوشیدنی کاکائو برای اقشار مرفه و سربازانی که در حال جنگ با دشمن بودند باقی ماند.

 

کاکائو
کاکائو
  • ریشه و ترکیب  

کاکائو و یا پودر کاکائو که در کارخانجات به شکلات تبدیل می شود در واقع از دانه های کاکائو طی فرایندهایی به دست می آید. به طور کلی عصاره کاکائو به کاکائویی که در شکلات های تیره رنگ وجود دارد و برای سلامتی مفید هستند اشاره می کند. پلی فنول هایی که در کاکائو موجود هستند فلاونوئید هستند .

عصاره کاکائو که برای سلامتی هم مناسب باشد ۸٫۰۷ الی ۴۸۴٫۷ میلی گرم حاوی پلی فنول است.

  • عصاره کاکائو در ترکیب خود دارای موارد زیر نیز می باشد:

کافئین و تئوبرومین

آمین های بیوژن ( فنیل اتیل آمین ،تیرامین )

کافه ایل آسپارتیک اسید (۳۷ میلی گرم در ۱۰۰ میلی گرم )

کاکائو
کاکائو
  • فورمولاسیون و انواع آن

در کنار رنگ و طعم تلخی که کاکائو دارد شکلات سیاه به طور معمول دارای ۷۰% و بیشتر کاکائو است و نسبت به شکلات های معمولی  ترکیب بیشتری از بیوکنستراسیون را ارائه می دهد اما پودر کاکائو نسبت به شکلات تلخ دارای مقادیر کم تری است.

شکلات تلخ دارای رنگ تیره تری بوده و از لحاظ طعم زیاد مورد پسند همگان نیست اما دارای مقادیر زیادی از کاکائو بوده و از این رو این ترکیبات خاصیت بیشتری نسبت به نوع دیگر شکلات ها دارند.

 

  • کاکائو از لحاظ مولکولی

  • نیتریک اسید

نیتریک اسید در واقع یک فرستنده عصبی بوده که در باز شدن رگ های خونی تاثیر داشته و اگر فعالیت نیتریک اسید در بدن افزایش یابد سبب افزایش جریان خون شده ودر مواقع خاصی فشار خون را کاهش می دهد.

 

  • اشتها

طبق تحقیقاتی که انجام شده است طعم و بوی شکلات تلخ  در زنان سبب کاهش اشتها می شود و از این رو در کاهش وزن از طرف متخصصین تغذیه توصیه می گردد.

  • سردرد و گردش خون

طی تحقیقاتی که انجام شده است ترکیبات منحصر به فرد موجود در کاکائو سبب کاهش سردرد ها شده و در سنین پایین حتی طی واکنش هایی که در مغز انجام می شود سبب افزایش گردش خون می گردد.

 

  • افسردگی 

ترکیبات موجود در کاکائو در روده ها در کنار سلول های دفاعی سبب ایجاد سروتونین در خون می شود و این هورمون که از آن به عنوان هورمون شادی نیز یاد می شود خاصیت ضد التهابی از خود نشان می دهد و این تاثیر مستقیم از شکلات کاملا تثبیت شده است.

در طی آزمایشاتی که انجام شده است طعم خوب شکلات در مغز سبب ترشح اندورفین از هیپوتالاموس می شود و در موش های آزمایشگاهی این تاثیر مانند سوکروز عمل می کند.

در پاره ای از آزمایشات و تحقیقات انجام شده شکلات در کاهش مشکلات روحی تاثیر خود را نشان داده و این نشان میدهد که مصرف کنندگان از ترکیب خاص موجود در شکلات خوشنود می شوند.

در افراد بالغ (۴۰-۶۵ سال) ۵۰۰ میلی گرم پلی فنول های کاکائو در طی ۳۰ روز سبب آرامش و تسکین افراد شده و روحیه آنها را بهتر می کند.

برای اطلاعات و دیدن عکس های بیشتر صفحه ی اینستاگرام ما را مشاهده فرمایید.

واردات  مشتقات شکلات با شرکت ام تی رویال ترکیه

ثبت نظر

Scroll
طراحی سایت